NEDC är den gamla mätmetoden och testcykeln som alla biltillverkare tidigare använde för att ange förbrukning och CO2-utsläpp. Detta var en mycket optimistisk mätmetod, och de allra flesta fann att dessa siffror var dåligt matchande med verkligheten.
WLTP ger en mer korrekt bild.
Den nya WLTP-mätmetoden är mycket mer realistisk, och det är inte ovanligt att elbilsanvändare rapporterar bättre räckvidd i praktiken än den angivna siffran.
WLTP är alltså mer realistisk än NEDC men fortfarande finns det flera element att överväga. WLTP-cykeln består av flera olika tester. Några av dessa passar inte perfekt med svenska förhållanden. En viktig punkt här är till exempel att körcykeln i WLTP Combined även omfattar körning i hastigheter upp till 130 km/h, vilket är förbjudet på svenska vägar. WLTP Urban/City cykeln är en annan variant, som bättre matchar körning i stadsmiljö och lägre hastigheter. Våra specifikationer anger båda intervallerna, Blandad/Combined och Stads/Urban.