Knappt två år efter att den elektriska skåpbilen e-Deliver 3 lanserats för den svenska marknaden kommer den elektriska transportbilen nu i en ny version. Maxus Sverige bekräftar också att den nya elbilen kommer i chassiutförande, med möjlighet till ombyggnation med flak eller skåp.

Maxus har på bara några år blivit en stark konkurrent på den svenska eltransportbilsmarknaden och erbjuder idag Sveriges bredaste utbud av elektriska transportbilar. Eltransportbilen e-Deliver 3 har varit en stor försäljningssuccé sedan den lanserades i Sverige för knappt två år sedan, med bl a Instabox, Widriksson, L&T och Bring som stora kunder.

Nu bekräftar Maxus Sverige att andra generationen av succén e-Deliver 3 är på plats i Sverige.

Den nya versionen har ett 50,2 kWh batteripaket och får nu automatisk klimatanläggning. Den levereras också med Apple Carplay, som ger underhållning under hela arbetsdagen.

Dessutom har den med aluminiumfälgar som standard.

Elbil från grunden

e-Deliver 3 skiljer sig från andra elektriska transportbilar genom att den är byggd som en elbil från grunden, medan konkurrenterna till stor del konverterar diesel- eller bensinbilar till eldrift. Det innebär att e-Deliver 3 inte behöver offra utrymme eller vikt för att elektrifieras, vilket ger upp till 930 kg nyttolast och upp till 1 025 kg släpvagnsvikt.

Den elektriska skåpbilen finns i två längder, storleken på lastutrymmet är 4,8 respektive 6,3 m3.

Kommer också som chassi

Nu bekräftar Maxus Sverige också att utbudet kompletteras ytterligare med e-Deliver 3 i chassiutförande.

Chassiutgåvan erbjuds i samma längd som 6,3 m3-upplagan, med en totallängd på 5 145 meter.

-Vi är glada att kunna erbjuda ytterligare en variant av helelektriska transportbilar i vårt sortiment. Detta är ett i segment som väldigt få andra leverantörer finns, och vi tror att vi uppfyller ett efterlängtat behov genom att e-Deliver 3 också kommer i chassiutförande. Vi har ett bra samarbete med flera lokala byggare som erbjuder skräddarsydda lösningar efter kundernas behov, säger Markus Lundevall, försäljningschef på Maxus Sverige.

En komplett leverantör av elektriska transportbilar

Maxus är redan på god väg att kunna erbjuda specialanpassade elbilar på en marknad där detta är mycket efterlängtat. Förra hösten kom också den stora eltransportbilen e-Deliver 9 i chassiutförande, och erbjuder alternativ för påbyggnation med både flak och volymskåp.

Med Sveriges bredaste sortiment av eldrivna transportbilar kan Maxus nu leverera elektriska transportbilar från 4,8 m3 till 19 m3 lastutrymme med sina modeller e-Deliver 3 och e-Deliver 9 i olika utföranden.

 

Om SAIC Maxus

SAIC Maxus (SAIC Maxus Automotive) är ett transportbilsmärke som ägs av det kinesiska företaget SAIC Motors. SAIC Motor - eller Shanghai Automotive Industry Corporation - är tillverkare och ägare av SAIC Maxus person- och transportbilar och är Kinas största börsnoterade biltillverkare. År 2020 sålde de hela 5.6 miljoner bilar bara i Kina och har haft en enorm tillväxt de senaste åren. Företaget grundades 1958 och har gått från att vara ett traditionellt industriföretag till att bli en världsomspännande leverantör av bilar och mobilitetstjänster. Över hela världen rankas SAIC Motors som den sjunde största biltillverkaren och kännetecknas av att vara en framåtblickande tillverkare med fokus på utveckling och innovation.

SAIC Maxus grundades 2011 och har funnits på den nordiska marknaden sedan 2018. Sedan dess har de haft stora framgångar och är bland de mest sålda eltransportbilarna i Norden. RSA är för närvarande importör av Maxus till Sverige, Norge, Danmark, Finland, Polen, Island, Färöarna och Grönland.