Om räckvidd är viktigt för dig bör du kolla in nya Maxus e-Deliver 3. Den elektriska transportbilen är nämligen klassledande när det kommer till både prestanda och räckvidd.

Redan vid lansering i Sverige hade Maxus fått in 150 beställningar på e-Deliver 3 och i Norge hade över 850 förbeställningar gjorts innan bilen lanserades. Flera återförsäljare har rapporterat att de knappt haft plats för alla kundbeställda bilar.

– E-Deliver 3 har fått ett helt fantastiskt mottagande och kunderna som redan fått bilen är väldigt nöjda, säger Petter Nordesjö, vd för Maxus Svergie.

Att räckvidden i nya Maxus e-Deliver 3 är i toppklass är det ingen tvekan om. Tidigare mätningar har varit bra enligt WLTP-körscykeln. Men Maxus räckvidd överskrider faktiskt dessa siffror i praktiken. I ett test som nyligen genomfördes av facktidningen Moderne Transport överraskade Maxus räckviddssiffror positivt.

Uträkningen av räckvidd har så pass många variabler att det knappt kan kallas för vetenskap. Faktorer som temperatur, geografi, användning av luftkonditionering, vind, regn, hjultryck och körmönster kommer alla att ha en påverkan på bilens räckvidd. Därför kommer WLTPs siffror aldrig att stämma till hundra procent för alla.

När facktidningen utförde sitt test så körde de den långa versionen av bilen med det största batteripaketet. I teorin ska den här bilen ha en räckvidd på 316 kilometer för stadskörning och 230 kilometers räckvidd för blandad körning. Testsiffrorna visade dock en räckvidd på 320 kilometer för blandad körning, och detta i regn.  Även när bilen var fullastad i regnet låg räckvidden på 250 kilometer. Tidigare mätningar tyder på att regn minskar bilens räckvidd med cirka 10 procent. Så här överträffar man de teoretiska siffrorna med god marginal.

– Det här testet stödjer våra egna erfarenheter. E-Deliver 3 är designad för att vara en elbil vilket ger en lägre vikt och förbrukning. Den riktiga räckvidden som du kommer få med e-Deliver 3 är mycket bra, säger Petter Nordesjö.

Ekonomiska fördelar

Det finns många fördelar med att köra eldrivet. Framförallt är det mer miljövänligt, vilket gäller både utsläpp och bullernivå. Men det finns också fler ekonomiska fördelar.

Om du köper en ren elbil i Sverige får du en miljöbonus 60 000 kronor och från och med nästa år höjs bonusen till 70 000 kronor. En elmotor har även färre rörliga delar än en bränslemotor vilket generellt leder till lägre servicekostnader. Om du har en laddbox hemma kostar laddningen mellan 1,5-2,5 kronor per mil, vilket ger en betydligt lägre milkostnad än motsvarande traditionell bil med förbränningsmotor.