På IAA Transportation i Hannover den 16 september 2024, har MAXUS introducerat sin banbrytande eTERRON 9 – Europas första helt elektriska pickup med fyrhjulsdrift i mellansegmentet.
På IAA Transportation i Hannover den 16 september 2024, har MAXUS introducerat sin banbrytande eTERRON 9 – Europas första helt elektriska pickup med fyrhjulsdrift i mellansegmentet. Denna innovativa modell sätter nya standarder för elektrisk mobilitet och erbjuder en kraftfull kombination av prestanda, funktionalitet och komfort.
MAXUS eTERRON 9 markerar starten på en omfattande produktstrategi för MAXUS, som är en del av SAIC Group. Med ett starkt fokus på hållbar och utsläppsfri mobilitet planerar MAXUS att lansera flera nya modeller på den europeiska marknaden de kommande åren.
Petter Nordesjö, vd för Maxus Sverige, kommenterar: “Europa är avgörande för MAXUS och SAIC Groups globala tillväxt. Efter vår framgångsrika lansering i en av världens mest krävande marknader, är vi nu redo att intensifiera vårt ledarskap inom hållbar mobilitet med nya modeller. eTERRON 9 är den första i vår nya produktserie.”
eTERRON 9 är utrustad med en sofistikerad dubbelmotorlösning som ger en total systemeffekt på 325 kW (442 hk). Den främre motorn levererar 125 kW (170 hk) medan den bakre motorn ger 200 kW (272 hk), vilket säkerställer snabb acceleration och robust fyrhjulsdrift för både väg- och terrängkörning. Den har ett All-Terrain System (ATS) med sex förinställda körlägen – från “Normal” till “Mud” och “Sand” – samt anpassningsbara inställningar för styrning, motoreffekt, stabilitetskontroll, energiåtervinning och luftfjädringens höjd. Totalt erbjuder eTERRON 9 över 400 möjliga kombinationer.
eTERRON 9 är utrustad med ett 102 kWh litiumbatteri, designat med en innovativ Tetris-konstruktion som optimerar kapaciteten och säkerheten samtidigt som det minimerar utrymmesbehovet. Batteriet kan snabbladdas från 20 till 80 procent på cirka 40 minuter med upp till 115 kW vid snabbladdningsstationer. Med en räckvidd på upp till 430 kilometer (WLTP blandad) och en förbättrad vinterräckvidd på 18 procent jämfört med konventionella elbilar, är eTERRON 9 både effektiv och praktisk.
Med funktioner som “Vehicle to Load” (V2L) kan eTERRON 9 fungera som en rullande powerbank, vilket möjliggör anslutning av externa enheter via flera 2,2 kW uttag och en 6,6 kW extern anslutning. Den funktionella designen inkluderar en 236 liter stort “frunk” och en lastarea som kan utökas till 2,40 meter när baklämen sänks. Med en dragkapacitet på upp till 3,5 ton sätter eTERRON 9 ett nytt rekord för alla elektriska pickuper i denna klass.
Interiören i eTERRON 9 erbjuder premiumkomfort med mjukt läder, en åttavägs justerbart förarsäte med ventilation och massagefunktion. Den är utrustad med 20 förvaringsutrymmen och elektriskt öppningsbar motorhuv och bakläm, vilket ökar den dagliga praktikaliteten.
eTERRON 9:s multi-link bakaxel med luftfjädring ger en komfort och säkerhet som vanligtvis inte finns i pickuper. Systemet justerar bilens höjd efter hastighet för att minska gungande rörelser och förbättra körningen. Den justerbara luftfjädringen minskar luftmotståndet och ökar räckvidden, medan Easy Load-läget sänker lastutrymmet med 60 millimeter för lättare lastning och lossning.
Med en semi-monocoque-kaross som kombinerar fördelarna med unibody- och ramkonstruktioner, erbjuder eTERRON 9 både stabilitet och komfort. 73 procent av strukturen är tillverkad av ultra-höghållfast stål, och eTERRON 9 förväntas få fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester och inkluderar standardassistanssystem såsom nödbromsning och filbytesvarning för att förhindra olyckor.
Synligheten förbättras av Great Surround-Terrain Lighting System, som har ultrastarka strålkastare som kan lysa upp över 400 meter framåt, vilket förbättrar sikt och körsäkerhet på natten.
MAXUS eTERRON 9 kommer att finnas tillgänglig för köp från och med Q4 2024. Ytterligare information om priser och marknadslanseringar kommer att meddelas vid ett senare tillfälle.
SAIC Maxus (SAIC Maxus Automotive) är ett bilmärke som ägs av det kinesiska företaget SAIC Motors. SAIC Motor – eller Shanghai Automotive Industry Corporation – är både tillverkaren och ägaren bakom SAIC Maxus personbilar och transportbilar, och är Kinas största börsnoterade biltillverkare. Förra året sålde de 6 miljoner bilar bara i Kina och har haft en enorm tillväxt de senaste åren.
Företaget grundades 1958 och har gått från att vara ett traditionellt industriföretag till att bli en världsomfattande leverantör av bilar och mobilitetstjänster. Över hela världen rankas SAIC Motors som den sjunde största biltillverkaren, och kännetecknas av att vara en framåtblickande tillverkare med fokus på utveckling och innovation.
SAIC Maxus grundades 2011, och har funnits på den nordiska marknaden sedan 2018. Sedan dess har Maxus varit väldigt framgångsrika, och är bland de mest sålda elbilarna i Norden. RSA är för närvarande importör av Maxus till Norge, Sverige, Danmark, Finland, Polen, Tyskland, Island, Färöarna och Grönland.