Maxus Euniq6 försvarar resultatet från NAF:s (Norges Automobilforbund) räckviddstest i juni, och levererade återigen bäst av alla 29 modeller i världens största vintertest.

NAF och Motor i Norge höll sitt årliga vintertest onsdagen den 1 februari, för att ta reda på den faktiska räckvidden av elbilar under nordiska vinterförhållanden. Totalt deltog 29 av de senaste elbilarna på den norska marknaden. Testet väcker stor uppmärksamhet även internationellt.

I testet tävlar bilarna i första hand mot sig själva om vilken bil som kommer närmast den räckvidd som uppges när du köper en elbil – den så kallade WLTP-räckvidden. WLTP-standarden är angivna räckviddssiffror testade under optimala förhållanden, men vinter- och kyla är en känd räckviddstjuv för alla elbilsägare. I testet slutade Maxus Euniq6 med det bästa resultatet av alla. Den stora familjebilen levererade totalt 317 km av den 354 km angivna WLTP-räckvidden, vilket är en avvikelse på endast -10,45%. Ingen av de andra elektriska modellerna kom i närheten av en så låg avvikelse. Tesla var närmast med en avvikelse på -16,40%.  Även under NAF:s motsvarande sommartest i juni var Euniq6 bäst.

– Det här är helt i linje med våra erfarenheter. Maxus angivna räckviddssiffror stämmer överens med vad man får ut av bilarna som konsument, under alla möjliga förhållanden. Vanligt för Maxus är att man oftast får mer än den angivna räckvidden på sommaren och marginellt mindre på vintern. Det ger kunderna trygghet när de köper Maxus, säger Markus Lundevall, försäljningschef på Maxus Sverige.

Motor bevakade vintertestet med Livepod längs vägen, och Motorjournalisten Øyvind Monn Iversen var imponerad: "Euniq6 försvarar sin titel från i somras, med en räckviddsförlust som är häpnadsväckande låg. Minus 10 % under dessa förhållanden är väldigt, väldigt bra. Det säger lite om en bil som kanske inte många betraktar som en familjebil, men den har ett mycket stort bagageutrymme och vardagliga egenskaper som är bra. Den visar också en räckvidd som håller vad den lovar. Den seglar upp som en bil som ger dig mycket bil för pengarna.” säger Øivind Monn Iversen, journalist på Motor.no.



Dessa modeller var med i testen:

BMW i4 eDrive40
BMW i7 xDrive60
BMW iX1 xDrive30
BYD Atto3
BYD Han
Hongqi E-HS9
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWt
Hyundai Ioniq 5 4WD
JAC e-JS4
Kia EV6 GT
Kia Niro EV
Maxus Euniq6
Mercedes EQB 250
Mercedes EQE 300
MG 4
MG 5
MG Marvel R
NIO ET7
Nissan Ariya 2WD
Renault Megane E-tech
Skoda Enyaq Coupe RS
Tesla Model S
Tesla Model X Plaid
Tesla Model Y 2WD
Volkswagen ID Buzz
Volkswagen ID.5 Pro
Voyah Free