Helelektriska Maxus Euniq6 SUV levererade bäst under NAF och Motors test i onsdags denna vecka med hela 10 % över det angivna intervallet.

Ingen kunde mäta sig med SUV:n Euniq6 när NAF och Motor höll sitt årliga sommartest onsdagen den 1 juni där de testade elbilarnas faktiska räckvidd under sommarförhållanden.

Optimala sommarförhållanden var det inte riktigt. Med växlande väder, spridda regnskurar och mellan 7 och 15 grader var de yttre faktorerna inte optimala för att uppnå maximal räckvidd.

I testet tävlar bilarna i första hand mot sig själva om vilken bil som kommer närmast den räckvidd som ges när du köper bilen – så kallad WLTP-räckvidd. Med WLTP-standard anges räckviddssiffror testade under optimala förhållanden, men det är ett känt faktum att räckvidden påverkas av en rad yttre faktorer. Speciellt temperatur och väder är kända räckviddstjuvar.

Provkörningen gick från Oslo, via Lygnasæter, Gjøvik, Ringebu, Dombås, Hjerkinn, Folldal och sedan söderut till Venabygdsfjellet till Ringebu igen. Bilarna startar med fulladdat batteri, utan förvärmning, från ett garage på Vulkan i Oslo.

Efter testet var det nykomlingen Maxus Euniq6 SUV som levererade bäst. Bilen har initialt uppgett en räckvidd på 354 km, men gick över 388 km - nästan 10% längre än WLTP. Detta trots växlande väder och en ökning med nästan 1000 moh.

Av de totalt 31 elbilar som deltog i testet levererade endast 10 bilar räckvidd enligt angivna WLTP. Den största negativa avvikelsen för testet var -20,2 % från det angivna intervallet.

Försäljningschef på Maxus Sverige, Markus Lundevall, är nöjd med resultatet – men inte förvånad.

– Vi är så klart mycket nöjda med de här siffrorna. Vi upplever att många är positivt överraskade över den faktiska räckvidden på Euniq6, så detta ligger i linje med våra erfarenheter. Detta visar också vikten av att faktiskt testa bilens räckvidd innan man köper en ny elbil, och inte se sig blind på de angivna siffrorna från tillverkaren.

Stor, helelektrisk familjebil

Maxus Euniq6 SUV lanserades för den svenska marknaden i december 2021 och de första kundsålda bilarna levereras i dagarna. Bilen kommer med 70 kWt batterikapacitet, 177 hk och bagageutrymme upp till 754 liter.

Exteriören har en stilren och sportig design, en typisk aerodynamisk elektrisk front med riktig SUV-karaktär. Bilen är 4735 mm lång, 1860 mm bred och 1736 mm hög. Axelavståndet är 2760 mm och markfrigången är hela 190 mm.

Med andra ord – det är en stor bil.

Vill du ha en bil till samma pris måste du minska storleken och vill du ha en bil i samma storlek måste du höja priset – därför är Maxus Euniq6 unik, Markus Lundevall.

Han säger också att de har beställt ett stort antal bilar, och kommer att ha god tillgång på bilar under hela året.