– Vi ser ett starkt ökande intresse från svenska företag att bidra till en hållbar omställning. Modellen E-Deliver 3 som vi levererar till L&T är helt elektrisk vilket innebär att bilen är 100 procent utsläppsfri när den är i drift, säger Petter Nordesjö, Sverigechef för Maxus.
L&T anordnade ett lunchevent i samband med att bilarna levererades och kördes i karavan till L&T:s kontor i Sköndal. På eventet fanns flera samarbetspartners till L&T samt Stockholms stads Miljö- och Klimatborgarråd Katarina Luhr, de olika talarna berättade om hur de alla arbetar för att påskynda elektrifieringen.
Även Erik Sundström, VD på L&T Sverige, fanns på plats.
– Vår affärsmodell syftar till att bidra till en cirkulär ekonomi och då är det extra viktigt med ett hållbarhetstänk i hela värdekedjan. Att köpa 50 nya eltransportbilar på ett bräde blir ett sätt att agera här och nu istället för att vänta till 2025.
Affären med L&T är bara en i raden av pågående affärer som ska kommuniceras efter hand före årsskiftet.
– Vi ser en fortsatt stark efterfrågan på just eltransportbilar. Marknaden ser ut att växa för varje kvartal säger Petter Nordesjö. Det är glädjande för oss på Maxus samtidigt som det är en vinst för klimatet och miljön.
Maxus är ett helägt dotterbolag till SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), som tillverkar sju miljoner bilar årligen. Det gör företaget till Kinas största och världens sjunde största biltillverkare.
Generalagent för Maxus i Norden är RSA, Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap, grundat 1936 med huvudkontor i Drammen, Norge. Utöver Maxus importerar RSA Suzuki, BYD och Isuzu. Företaget har en återförsäljarkedja i Norge med 11 anläggningar och ett eget reservdelslager på 11 000 m2.